2020 tavaszán a szinte egyik pillanatról a másikra állt le a világ sok pontján nemcsak a logisztika, hanem a gyárak is, így néha nem volt, aki szállítson, máskor lett volna munkás, de nem volt mit szállítani, a leggyakrabban pedig sem ember, sem áru nem volt elegendő. Eközben ahogy sokan kényszerültek házi karanténba, vásárolni akartak, tehát már lett egy keresleti nyomás. 2020 második felében és 2021 első hónapjaiban aztán sorra jöttek az újraindulások, újabb leállások, ismételt újraindulások. Erre rátett egy lapáttal a hirtelen jött munkaerőhiány: a nagy raktárakban sok vendégmunkás dolgozott a járvány előtt, közülük nagyon sokan tértek haza inkább - állapította meg a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO).
Az árak mindezek hatására már 2020 végére nőni kezdtek, emiatt sok kínai cég hazarendelte a tárolóit, ami a kontinensek közötti áruszállítást csak még tovább drágította. 2021 tavaszára pedig nyilvánvalóvá vált, hogy viszonylag gyorsan kijön a világ a válságból, újraindulnak a gazdaságok, egyszerre ugrik meg még jobban a kereslet szinte mindenhol, ami nagyjából ugyanolyan sokkhatást jelent a szektor számára, mint amikor egyszerre leállt minden.
Philip Damas, a Drewry egyik vezető tanácsadója a The Wall Street Journalnak erről azt mondta: ördögi körbe került a logisztika, minden hiba újabb késéseket generál. Úgy számol, valószínűleg legkorábban a következő kínai holdújévi ajándékozási roham után lehet majd azt mondani, hogy már nem kritikus a helyzet - ez 2022. február 1-jén lesz.
Forrás: hvg.hu